De horeca kent een heel laag ziekteverzuim. Mede door het grote aantal jonge medewerkers. Maar in geen enkele andere sector komen zoveel arbeidsongevallen voor.
Een ongeluk in de horeca zit letterlijk in een klein hoekje: bezoekers die op zoek zijn naar het toilet, stappen per ongeluk de kelder binnen. Of bedienend personeel loopt met een vol dienblad waardoor ze niet goed meer dat losse verlengsnoer op de vloer zien.
Met soms hele simpele maatregelen kan een horeca-ondernemer de risico’s op ongevallen verkleinen. Geen verlengsnoeren gebruiken bijvoorbeeld, maar een extra stopcontact aanleggen. Deuren naar ruimtes die niet voor gasten bedoeld zijn op slot doen.
Laat ook je elektrische installaties keuren, zeker als je een zaak hebt die voor jou meerdere uitbaters heeft gehad, want die hebben vaak zelf weer aanpassingen gedaan aan de oorspronkelijke installatie.
Maar ongevallen zijn niet het enige risico in de horeca. Interpolis zet in een gratis e-book de belangrijkste risico’s voor horeca-ondernemers op een rij. Van onvrijwillige bedrijfsbeëindiging als jezelf uitvalt tot imagoschade, verzuim en diefstal en inbraakschade.
Ook gaat het e-book in op de pieken in het werk: niet ingewerkte medewerkers vormen ook een risico.
Download hier het gratis e-book voor horeca-ondernemers.
In een reeks bijdragen laat de afdeling risicobeheersing van Interpolis bedrijven zien hoe ze doordacht kunnen omgaan met risico’s. Interpolis is partnerexpert van Business Insider Nederland.